Model kadekraan gepresenteerd

30 maart 2010

KAMPEN – Als kind reden ze dikwijls langs het negen meter hoge gevaarte aan de IJsselkade. In die tijd verloren Koert Meuleman en Cees School hun hart aan de 9,5 ton zware kadekraan die tot 1969 het IJsselfront karakteriseerde. In dat jaar werd de kraan plots, zonder vergunning, door de gemeente afgebroken. Meuleman, School en nog een paar enthousiastelingen, waaronder initiatiefnemer Jan Elhorst, verenigden zich in de Stichting Herstel Kadekraan Kampen om de Kadekraan weer in ere te herstellen.

De gemeenteraad heeft al toegezegd mee te willen werken aan het plan, maar dat was slechts het eerste obstakel. Nu moet de kraan nog gefinancierd worden. De Stichting wil een echt werkende kraan op de kade neerzetten en daarvoor is maar liefst 4,5 tot 5 ton gietijzer nodig. Dit samen met de tandwielen en een groot tegengewicht onder de grond kost maar liefst 100.000 euro. Het geld hiervoor moet de stichting volledig uit giften bij elkaar krijgen.

Eén belangrijk wapen in de gunst om giften is vrijdag aan het publiek gepresenteerd. Leerlingen van de Pieter Zandt Scholengemeenschap werkten samen met leraar techniek, Klaas Beers, aan een werkend schaalmodel (1 op 10) van de kadekraan. Negentig uur werkte Beers op zijn zolderkamer aan het model, maar hieraan vooraf ging een grondige studie naar de bouw van de kraan.

Het model kadekraan dat in Kampen stond werd in 1870 geproduceerd door de Haagse ijzergieterij ‘De Prins van Oranje’. Op veel plaatsen in het land stonden kranen van de fabrikant die het mogelijk maakten om met één mankracht een lading van honderden kilo’s van de vrachtschepen te tillen. Hier ging wel wat tijd inzitten, maar mankrachten kosten in die tijd niet veel. Toen dit echter wel het geval was, werden de kranen in ras tempo afgebroken.

Op dit moment zijn alleen in Zutphen en Middelburg nog restanten van het model kraan te vinden. In Zutphen gaat het slechts om een groot deel ballast dat nog onder de grond zit, in Middelburg staat nog een volledige kraan, die echter niet operabel is. Deze kranen zijn bestudeerd en op basis hiervan zijn de bouwtekeningen gemaakt voor een volledig werkende kraan in Kampen.

Het model dat hiervan is gemaakt, wordt aanstaand weekend gepresenteerd in een kraam op de braderie tijdens Sail, ter hoogte van de plek waar de kraan moet komen te staan. Op deze manier hoopt de stichting vooral maritieme bedrijven enthousiast te krijgen voor het herstellen van ‘een deel van het Kamper IJsselverleden’. Meuleman: “De kraam kan in gebruik genomen worden tijdens feesten als Koninginnedag. Op die manier is het een prachtig uithangbord voor ons verleden. Bovendien is het een aanwinst voor de Kamper Skyline.”

De stichting heeft al een toezegging gekregen van maar liefst 10.000 euro –die pas geschonken wordt als de eerste 90.000 binnen is- en ook de directeur van de Zuiderzeehaven heeft ‘een vorstelijke gift’ toegezegd. De stichting hoopt dat de kadekraan over drie jaar definitief de kade siert.